Van duurzaam denken, naar circulair realiseren

Transformatie restauratie rijksmonument kantoor Jongerius Utrecht

Vorig jaar schreven wij op deze plek: ‘Een ontwikkelende wereld, op weg naar een circulaire economie’. Maar dat die toekomst al zó snel de actualiteit zou bepalen, voorzagen weinigen. Zonder twijfel zullen we over enige tijd het jaar 2018 bestem­pelen als het transitiejaar binnen de vastgoedsector. Hét jaar waarin duurzaam denken en handelen een nieuwe dimensie kregen; die van circulariteit én die van klimaatintelligent realiseren; met een kleine foot­print en oog voor rent­meesterschap.

Sinds Groningen is ‘gasloos’ de standaard geworden. Overheden starten met actieve programma’s om CO₂ terug te dringen en dringen aan op schone en zuiniger manieren van produceren. Aan klimaattafels wordt toegewerkt naar een schonere wereld. 2018 was ook hét jaar waarbij de vraag naar woningen nog lang hoger blijft dan het aanbod. Tegelijkertijd zien wij grote schaarste ontstaan aan mensen en middelen om die woningen te produceren. Mogelijk bieden automatisering en robotisering van deeltrajecten oplossingen. We zijn ons bewust van de bouwstenen die komende jaren nodig zijn, en… om een verrassende rol te blijven spelen in onze wondere wereld van vastgoed!

‘Duurzaam, digitaal, divers én verbindend: is niet alleen onze huisstijl,maar vooral de stijl van het huis.’

Klanttevredenheid

Onze manier van samenwerken werkt aanstekelijk: het is één van onze belangrijkste troeven voor succesvolle realisatie en maximale klant­tevreden­heid. Teamprestaties en samen ‘ergens voor gaan’, geven onze processen energie. Om die reden organiseerden we een ‘trialoog’ met medewerkers, partners én eind­gebruikers met als belangrijkste thema’s: duurzaam, verbindend, divers en digitaal. Het resultaat? Onze strategie van ‘Customer Intimacy’ floreert; door goede verbindingen tussen mede­werkers, soepele samenwerking met keten­partners en korte lijnen met onze opdrachtgevers. Ook zien wij grote synergie in de samenwerking van onze labels ‘bouw’ en ‘projectontwikkeling’ met alle daaraan gelieerde markt­partijen. Voor klanten bieden wij van daaruit een totaaloplossing, voor hen zijn wij één. Tevreden klanten zijn een onderdeel van onze identiteit. Net als een inspirerende werk-omgeving, samen­werking én betrokkenheid dat zijn. Door de waardering steeds te laten afstralen op prestaties en mensen, creëren we de voorwaarden voor een zelflerende keten.

Milieu

Er wachten de vastgoedsector de nodige uitdagingen, omdat ‘milieu’ steeds belangrijker wordt tijdens de gehele levenscyclus van woningen en utiliteits­bouw. Vandaag al moeten we anticiperen op milieuoplossingen. Of het nu gaat om bescherming van dieren, gebruik van materialen, CO₂-uitstoot of afval-stromen versus recycling. Met onze kennis- en ketenpartners maken we deze thema’s onderdeel van onze processen. Een voor­beeld hiervan is de Heilijgers Woning; een proeftuin waarbij wij milieuthema’s naar de praktijk vertalen. Een andere innovatie is de PS-woning, waarbij energie­neutraal wordt omgebogen naar volledig zelf-voorzienend. Maar denk ook aan een initiatief als ‘De Ecolutie’, waarbij het vastgoed van de toekomst wordt gerealiseerd. De komende periode zal klimaatintelligent ondernemen een belangrijk agendapunt zijn. Het zal leiden tot nieuwe oplossingen voor de komende jaren.

38 appartementen, commerciele plint en parkeergarage, Eemerald Amersfoort